Tuesday, April 17, 2018

tip hiking bersama anak anak dan baby (HACAF)



ok ramai pulak yg pm tanya tips kalau nk bawak budak2 atau Baby Masuk Hutan / Hiking ......oklah kita share ape yg sekadar shj sbb aku pn masih belajar dan mempraktikkan apa yg di ajar.....
(INI SEKADAR PANDANGAN & PENDAPAT SHJ DAN JUGA AMALAN BIASA YG SERING DIGUNAKAN)
*Sebenarnya aktiviti Hiking atau Camping dlm Hutan ni ( dgn family 👨‍👨‍👧‍👦) kalau kt Negara Luar dh bersepah...cuma di Negara kita ni masih lg baru dan mendapat kecaman hebat dari Netizen2.(yg suke memBAWANG 🤦🏻‍♂)
*Sifat keterbukaan utk menerima aktiviti ini di Malaysia masih mendapat komen kurang menyenangkan ( yelah kita org Melayu penuh dgn Adat & Pantang Larang 🙅🏻‍♂🙅🏼‍♀) mmg x di nafikan ayat dlm kurungan tu...🤐
*Masing2 ade pendapat sendiri.....terpulang cara kita nk memenuhi masa lapang dgn Anak2.....☺
*Tapi korang tahu tak Aktiviti mcm ni lebih MENGERATKAN lagi Hubungan Kekeluargaan dan juga Boleh Mengembangkan Minda Anak2 selain tu boleh MENGURANGKAN  Tekanan (ini bukan aku cakap ini fakta tau..🤓)
*Orait yg selalu Aku Buat Sebelom Hiking atau Camping (Masuk Hutan)
(Ni Nasihat & Pandangan Peribadi shj mungkin ade lebih baik dari yg aku amalkan)
*1st stamina korang mestilah kena fit yelah nk kendong Baby & then in case nk kena dokong anak so kalau yg baru nk berjinak2 daki bukit ni better prepare stamina dulu paling tidak naik tangga dari ground floor sampai ke tinggat 10 then turun semula....😬😬
*2nd aku akan bercerita ttg keindahan alam dekat anak2 aku dan ape yg best bila hiking (set mind diaorng dulu).....then kalau berjaya aku bg reward (x kisahla reward ape...nk bawak gi naik kude ke...beli kek besar ke...mainan ke....janji ade keterujaan di situ)....
*aku jugak ajar adab2 bila dlm Hutan....so manners is important utk budak2 sbb diaorang x tahu ape2 so kite la yg kena ingatkan....
*Dan Ini surah2 yg jadi amalan aku bukan time nk masuk hutan je....nk travel jauh2 atau naik kenderaan ke atau ape2 je lah.....mmg aku selalu baca...
*Al-Fatihah , 3 Qul , Surahtul Qursi , Laillaha illaanta.... , Bismillah hillazi...
( Sebelom ke lokasi...semasa dlm perjalanan....Waktu sampai ke lokasi dan juga sepanjang dlm Hutan dan aktiviti mendaki...) ade byk lg surah dan ayat yg sesuai ini ape yg sering dan selalu digunakan...
(p/s: ayat Bismilla Hillazi....ni kalau amalkan umpama korang bawak 🗡🗡 🤫🤫🤫)
*kadang sambil2 tu aku berzikir dan mensyukuri ciptaan illahi (nampak x hiking membuatkan kite lebih dekat dgn YG MAHA CIPTA )
*Dulu aku pernah tanya sorang uncle ni..(ye lah klau org bukan agama islam ape pulak amalan diaorang 🤔)
aku tanya “uncle sy tanya boleh..?? kalau org islam masuk hutan ade baca2 doa ....kalau uncle mcm mane..??ade petua ke..??)....
*soalan aku mmg nampak cam bodoh skit tp uncle to jawab simple je..”kita kalau masuk “Rumah” org pergi “Tempat” org kena “minta izin” maaa”
“you jgn sembang BESAR....yg penting you Hormat enjoy the moment..””🤭🤭🤗🤗 haaa oklah aku paham...😝😝😝
*Ok lain daripda tu korang wajib sediakan.
>Rappallent (jenis spray atau sapu) tujuan utk halang serangga dari gigit
>Minyak panas
>Spray anti krem/kebas
>Ubat2an simple cth;utk demam selsema batuk
>cool fever
>sun block
>bandage / plaster luka
>Pisau lipat kecik
>Head lamp/ torch light
>Sapu tangan Bewarna( ok ni tujuan incase terjumpa 🐍 so bende ni Rabun dia attrack pada warna yg striking so korang leh campak la ke arah lain utk alih perhatian...takkan nk campak Jam GSHOCK kau yg kaler kuning striking tu...😝😝😝)
*Air / makanan yg mencukupi kalau bawa baby sila pastikan kelengkapan utk baby Lengkap..!!!
*satu lagi plastik bag sampah jgn lupa sbb xde nye Lori sampah nk naik atas pi kutip sampah 😒😒
*of course Coklat bar / makanan yg cepat hadam utk bg tenaga( dekat watson ade jual makanan utk para hikers)
*oh satu lagi cari Carrier baby yg sesuai...mcm yg aku guna ni utk hike yg biasa2 shj dan TAK digalakkan cuma yg aku guna ni si iLham suke dok kt depan so jenis ni je yg safety skit dan sesuai dgn aku....kalau boleh beli yg betul2 utk hiking....
*Sebenarnya banyak lagi yg x tersenarai....ikut keperluan dan keutamaan ....yg Penting Korang Kena Buat Persediaan AWAL ok 🤗🤗👍🏻👍🏻👍🏻🏔🏔
SELAMAT MENDAKI DAN MENIKMATI ALAM CIPTAAN YG MAHA ESA ⛰🏔🗻🏜
c

No comments:

Personnal shopper anda..

Kepakaran saya adaalah Membantu awk smua shopink Dgn mudah Tanpa perlu mengadap jamed Or mengejar kesesakan ... jalan raya... Bole ...