Monday, April 16, 2018

Denai 3 puteri ...Second aktiviti bersama baby dan anak2


.
Ceritanya Bermula di sini......πŸ”πŸ§—‍♂πŸ•
(Denai 3 Puteri πŸ‘©‍πŸ‘§‍πŸ‘§)

Lepas Broga πŸ” kami decide nk tawan D3P satu family.....aku buat research sikit pasal D3P ni.....level yg di beri utk mendaki ni = moderate
.
Sepatutnya Sabtu kami dh naik tp kami delay utk naik ke esokan harinya ;Ahad)
.
Ahad pkul 5.30 pagi aku dh bangun then kejutkan anak2 utk bersiap...(beg2 dan brg aku dh pack siap2)....just double check item2 lain takut tertinggal...
.
Lepas Solat Subuh baru kami gerak ke lokasi.....D3P x jauh pn dlm 25mnit je sbb area Kota Damansara sec 10
.
kami sampai dlm pkul 7pagi then buat persiapan utk mendaki....time tu mmg dh ade yg sampai awal sbb ade yg nk kejar Sunrise....😍...(Parking time ni dh full)...time aku tgh siap2 tu adelah pakcik yg meniaga kt situ tgh siap2 nk buka gerai sapa aku...(“eh bawak baby ek...baca2 same time nk naik tu...”)(“Ye pakcik insya’allah..) 😐😐





.
ye mmg aku dh Prepare awal2 sbb nk bawa Baby yg usia masih 6 Bulan ke dlm Hutan dan juga 2 org kanak2 yg berusia 5 Tahun & 9 Tahun.... πŸ‘¦πŸΌπŸ‘±πŸ»‍♀πŸ§’πŸΌ(Next Post aku share PREPARERATION utk masuk Hutan kalau bawa Budak kecik dan kanak2)
.

7.30pagi : Permulaan mendaki (Aku mulakan dgn bacaan Doa 🀲🏻 agar di permudahkan dan Selamat sepanjng Mendaki..).....
.
kami melalui Track Scout’s sikit then masuk Track Temuan.... 30 minit ok lg sbb masih mendatar dan ade la climb sikit....Baby iLham time ni baek punya tido....
.
sepanjang mendaki kami bertembung dgn hikers lain dan ade yg baru nk naik so kami bg laluan sbbnya kami daki santai2 je.....ade jugak lah yg Terkejut sbb kami bawa baby....dan ade juga yg ckp “uish bang berani betul bawa baby masuk Hutan”.....🀭🀭😡😡
.
sepanjang mendaki tu mmg ramai la yg puji dan tiap kali selisih ade je yg sapa bagi salam dan juga ucap “good morning”.....
.
Hampir 1 Jam lebih kami dh stop dekat 3,4 kali dah....dah masuk Track Sahabat dan agak mencabar sbb kena Mendaki skit....Anak2 still ok sbb aku dan wife motivate dan akan Reward gift klau berjaya naik ke puncak.....πŸ”πŸ”

.Unity Track Paling mencabar utk Budak2 sbbnya nk Kena Redah Kayu Balak dan pokok Tumbang....time nk Redah Pokok Tumbang Chinta dh Nangis sbbnya Pokok tu Laluan Semut yg Super SAIZ....Besar gile...!!!!!dia x nk panjat....kt belakang dh Que dgn hikers lain....Qaseh dh lepas then aku panjat ke seberang nk angkat Chinta...Time tu Hikers lain pujuk dan bagi kata semangat kt Chinta....akhirnya berjaya jugak dia panjat dan hikers2 kt belakang siap Tepuk Tangan πŸ‘πŸ»πŸ‘πŸ»πŸ‘πŸ» arghhh lepas rintangan pertama.....

.Lepas jumpa Pokok BESAR kami kena Redah pokok Balak Tumbang....yg ni pun Cabaran gak sbbnya xde tempat berpaut...nasib bawak Hiking Pole....aku nk sambut chinta dlm masa yg sama nk kena balance dan kena jaga Baby....so part ni aku mmg kena berhati2.....
.
melepasi daun2 paku pakis perkiraan aku dh makin dekat sbbnya pokok2 dh makin tak tinggi.....arghhhh jangkaan aku meleset .....track ni mmg panjang...then nk kena pnjat lagi....dh 2jam kami masih belom sampai ke puncak....!!!!
.
mendaki lagi...!!!! boleh pulak terjumpa Ulat Bulu kt laluan....sekali lg Chinta Menangis sbb takut...aduiyai... seb baek berjaya pujuk....!!!!!
.
Akhirnya 30minit lepas mendaki dan redah laluan berliku.....(ade laluan yg kena merangkak bawah pokok...panjat pokok....lalu bawah pokok Rotan.....denai air....) Kami sampai ke puncak Denai 3 Puteri....kt atas ni mmg dh ramai....so mcm biasa Ambik Gambar la ape lg.....

.
Menjadi Perhatian dan Pujian dan Pertanyaan sbb Baby iLham Dan Anak2 Berjaya mendaki....sbb ade stgh aku lihat ade yg dh semput time panjat inikan pulak budak 😝😝😝.....
.
Ade hikers perempuan berpurdah dtg kt aku ckp “bang nk pinjam  baby ambik gambar boleh...??”πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…
.
lepas Rehat stgh jam....mkn coklat dan biskut....kami dh start nk turun sbb risau org dh xde......terpikir lah pulak laluan sukar nk turun tadi 😭😭😭
.
Kali ini iLham aku letak belakang.....sebenarnya dia selesa kt depan cepat je tdo.......sebelom turun Aku Berdoa lg agar kami selamat sampai dan berjaya turun.....
.
Laluan yg mencabar td mmg betul2 mencabar Naseb lah ade yg sudi tolong....time turun adelah sorang amoi ni pimpin Chinta sampai lepas dari track nk kepuncak begitu jugak Qaseh ade sorang Brader ni Tolong...(Tq 2 πŸ€—πŸ€—)......
.
so kami jln mcm biasa....menurun....Percaturan aku salah time ni sbb bekalan air yg dibawa TAK Mencukupi......1 botol air 100plus dan separuh air kosong dlm botol yg akan di kongsi 4...!!!!!(mmg Tak Cukup...)
.
Sepanjang mendaki aku mmg baca 3 qul dan surahtul Qursi....dan beberapa potong ayat lain.....
.








Baby iLham tdo lg jam dh tunjuk pukul 11 lebih.....aku prasan track yg kami turun ni dh x sama mcm kami naik....( Track D3P ni Ade 2 laluan kesemua track bentuk dia mcm circle.....) mcm makin jauh je....Chinta dh start nk give up sbb kaki dia dh melecet time naik tadi tp aku labuhkan seluar dia cover tempat melecet...
.
air dh HABIS.....!!!!! semua dh letih dan penat....kaki aku pulak dh start tanda2 nk Krem.....yelah carry baby berat hampir 9kg....beban berdouble...huhuhu...aku spray dgn ubat yg aku bawak....
.
Terserempk dgn sorang hikers yg tgh pegang air Jagung yg masih Penuh....so aku jangkakan dh makin hampir sbb air dia masih penuh confirm dh dekat nk sampai......aku ckp kt anak2 “haaa tgk abg ni pegang air jagung...nnt kt bawah kite beli ok..” so bersemangtlah sikit diaorg nk turun......jln punya jln masih x sampai2...😭😭😭😭
.
Pelik nih......Kali ni aku baca ayat yg selalu aku amalkan....7 kali baca x lepas2 dan tonggang langgang susunan ayat....!!!!!( menurut ustaz yg amalkan surah ni...kalau baca tersangkut2 atau x lepas Rehat seketika atau buat solat sunat 2 rakaat)......
.
dalam hati aku Berdoa lg agar cepat sampai.....lepas 30minit berjalan dgn langkah yg sgt perlahan aku nampk tasik...!!... bermakna sah kami dah lalu laluan yg salah...!!!! Naseb berjumpa dgn 2 org student (yg terlajak laluan jugak πŸ€ͺπŸ€ͺ) dan terjumpa Mata air yg mengalir....aku ape lg SUMBER AIR utk Di minum....!!!!!( kami dh termasuk track Basikal rupanya....)
.
Air mata air ni adelah Sumber air mineral yg Fresh Gile.....(Jgn minum air yg bertakung...sbb dikhuatiri tercemar..!!)
lepas isi dlm botol dan baca doa skit aku teguk...!!!pergh Nikmat dia...10x ganda sedap dari air mineral yg aku dok beli kt kedai Runcit...!!!!
.
dekat situ ade map (tempat air mata air ) dan aku tanya budak2 td laluan ni laluan keluar ke....diaorng kata “ye bang......” ohhh....sbbnya kereta diaorang park kt laluan ni...dan diaorang ckp dlm 1 km lg baru sampai....
.
lepas dah main dgn Air td( baby iLham pn main air dan jugak si Qaseh dan Chinta)...
kami gerak turun.......stgh jam berjalan akhirnya nampak bumbung skolah (lokasi D3P ni depan Sek Kota damansara sek 10) dan aku ckp kt anak2 aku...”dh dekat...!!!!!nnt kite beli Air Jagung kt bawah..!!😬😬) jln lg naik turun naik turun  Qaseh ckp “papa jauh lg ke nape x sampai2 lg...!!!”
.
aduhhhhh.....nampak mcm dekat rupanya jalan dia berpusing....!!!! pukul 1 lebih terdengar Azan zohor.....yeee kali ni betul2 dh dekat.....dn kami keluar betul2 tepi tasek arghhh parking kete lagi 100meter kehadapan...!!!!!πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…
.
Alhamdulillah selamat sampai.....Total jam mendaki dan turun = 6Jam...!!!!!! fuhhhh Pewai habis.....!!!!!! dua2 kaki aku dh hampir krem....πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…
.
Actually Track ni kalau utk org Dewasa xde masalah rasanya cuma kalau bawak budak2 aku rasa level utk diaorang Moderate -> Hard sbb track dia panjang dan Banyak Mendaki...!!!!!!
.
Nasihat aku utk yg baru nk start aktiviti mcm ni korang kena start cari stamina dulu dan rajin2 berjogging....sbbnya penat dia lain mcm...!!!☺☺☺....dan bawa bekalan air mencukupi πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…
.
Next kemana pulak kite...???? Noorarlinda Keriya


No comments:

Personnal shopper anda..

Kepakaran saya adaalah Membantu awk smua shopink Dgn mudah Tanpa perlu mengadap jamed Or mengejar kesesakan ... jalan raya... Bole ...